Hem » Nyheter » Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas
Publicerat 15 maj 2024 i kategorin Artiklar
Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas
För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en tvist ses som den svagare parten vilket ställer högre krav på arbetsgivaren att bevisa sin uppfattning.
Även om arbetsgivare och anställd är överens kan man inte avtala eller bli överens om avvikelser från sådant som är reglerat i lag, till exempel i semesterlagen eller lagen om anställningsskydd (LAS). Sådana avtal är alltså ogiltiga. Det är i princip bara i två fall det krävs att avtal ska vara skriftliga; dels i fastighetsaffärer, dels för kollektivavtal.
Behövs skriftligt avtal vid anställning?
En vanlig missuppfattning är att avtal om anställning måste vara skriftligt och undertecknat av båda parter. En anställning kan utöver en muntlig överenskommelse till och med uppstå konkludent, det vill säga underförstått, till exempel att en person har börjat arbeta för en arbetsgivare och får ersättning för det utan att man har sagt något om en anställning. Lagen om anställningsskydd föreskriver enbart att arbetsgivaren har en skyldighet att inom viss tid skriftligen meddela anställningsvillkoren till arbetstagaren. Eftersom en anställning är en för båda parter viktig överenskommelse bör man ändå upprätta ett skriftligt avtal där båda parter skriver under de villkor som gäller för anställningen.
Risker vid muntliga överenskommelser I övrigt går det alltså principiellt bra att avtala muntligt om vad som helst. Så länge man är överens fungerar det utmärkt. Problemet är bara att med tiden kan man ha glömt vad man har sagt och kommit överens om och har man olika uppfattningar kan det bli en tvist som i bästa fall stannar vid en otrevlig situation där missnöje och irritation uppstår. I värsta fall får tvisten lösas rättsligt.
Avtal som ogiltigförklaras Ett avtal, även om det är skriftligt, kan förklaras ogiltigt om det har ingåtts under tvång. I partsförhållandet arbetsgivare – arbetstagare är det den anställde som betraktas som den svagare parten då denna anses vara i en beroendeställning gentemot arbetsgivaren. Den anställde kan alltså känna sig tvingad att gå med på villkor med rädsla för sämre arbetsvillkor eller till och med för att förlora anställningen. Ett avtal kan också förklaras ogiltigt om det innehåller oskäliga avtalsvillkor, t ex att det inte går att avbryta överenskommelsen eller att det är oskäligt lång uppsägningstid.
Ta hjälp vid avtalsskrivandet Det är svårt att förutse vad som kan inträffa i framtiden gällande den aktuella överenskommelsen. Det är därför viktigt att noga tänka igenom förutsättningarna och försöka förutse situationer som kan uppstå. Man kan naturligtvis ta hjälp av en jurist om det gäller viktiga ärenden. Ett annat sätt är att använda färdiga avtalsmallar som finns tillgängliga på nätet. Dessa passar förmodligen inte exakt på det aktuella ärendet men de kan vanligen modifieras efter de aktuella förutsättningarna. Man har i vart fall fått hjälp med de viktigaste villkoren för att på så sätt undvika tvistesituationer.
Det finns även områden där arbetsgivaren ensidigt kan bestämma om avtalsvillkoren. Det kan till exempel gälla personalvårdsförmåner av olika slag. Det är upp till arbetsgivaren att bestämma om sådana förmåner ska erbjudas och till vilka belopp. Här är det skattemässiga regler som påverkar villkoren. För en arbetsgivare är det en fördel att vara tydlig och skriva ner vad som gäller i en personalhandbok eller på ett intranät.
Generella villkor som bör finnas med i ett avtal
• Datum för avtalets ingående
• Vad avtalet omfattar
• Eventuella undantag som avtalet inte omfattar
• Hur länge avtalet gäller
• Uppsägningstid för avtalet för båda parter
The post Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas appeared first on Tidningen Konsulten.